Trenger man virkelig en egen Vær Varsomplakat til blogging også? Jeg mener at man ikke gjør det. For blogging er i første omgang bare for personlig bruk, om ditt eget liv. Skulle man også hatt en plakat for dagbok også da?
Om man hadde tjent penger på å blogge synes jeg man har forpliktet seg til å følge visse retningslinjer, som blir nevnt i Bloggplakaten. Jeg synes fortsatt ikke dette er grunn nok til å lage en helt ny plakat, bare for bloggere som gjør dette for moro skyld og i tillegg de som tjener penger. Som Halvorsen sa ( i den første bloggoppgaven min), at man burde la blogging være en del av norsken. Hvis det skulle vært sånn, er jeg enig i at vi burde hatt en egen plakat for dette, men siden vi ikke har tatt i bruk det enda, er jeg for å ikke ha en Vær Varsomplakat.
Jeg mener mange av reglene som sto i Vær Varsom-Plakaten for blogg, var veldig innlysende. Selvfølgelig følger man norsk lov, også når man blogger. Man skriver vel ikke: ”I dag stjal jeg 3 gelebokser fra Hennes & Mauritz, det var veldig gøy”. Eller : ”I dag slo jeg til to personer på åpen gate så jeg får ikke skrevet mer på bloggen de fem neste månedene, snakkes ! ”.
Man blir påvirket av kommersielle krefter. Overalt blir man det. Jeg tar for meg tre eksempler. Eks 1: Skihopping. Når hopperne er ferdig å hoppe, tar de av seg skia og setter dem rett foran Tv-kameraet, så alle kan se hvilket merke de bruker. Eks 2: Fotballspillere. Alle de forskjellige fotballskoene, klærne, parfymene og leskedrikkene de reklamerer for. Mange fotballag har flere sponsorer enn de har tilskuere på kampene sine. Eks. 3: Skuespillere. På hver galla eller filmpremiere de skal på, har de den nye dressen fra Armani eller de dyreste brillene fra Rayban. Disse er eksempler på at reklame former en person. Dette kan man også se i blogger, hvor kanskje folk skriver om et produkt (som sponser han/hun/de) og hvor bra det er. Jeg mener man kan reklamere for et produkt/firma så lenge man ikke lar sin personlige mening settes inn i bildet .Og for de som blir sponset for å blogge synes jeg det burde være visse retningslinjer.
Når man leser en annens blogg, så er det vel en grunn til at du leser den? Du leser den fordi du liker den, sikkert. Og blir du påvirket av bloggens innhold eller reklame, så er det kanskje på tide å tenke seg om. Man burde skjønne at noen steder går grensa. Hvis en blogger har skrevet om konsertene han har sett i kanskje et helt år uten avbrudd og blitt skikkelig populær. Men så plutselig en dag begynner han å skrive hvor godt det smaker med Cola etter en konsert, burde du skjønne at det er noe muffins på gang. Man må være kritisk til det meste, og kanskje mest av alt: det kommersielle.
Reglene for annonsøren i Bloggplakaten er de viktigste, men også de er ganske innlysende. Alt i alt synes jeg det ikke er behov for et regelverk innen blogging, heller en slags infoside hvor bloggere vet hvilke retningslinjer de bør følge og holde seg til.
Når noen skriver blogg håper jeg det er fordi det er spennende og gøy, og ikke fordi du kanskje kan tjene penger på det, og i tillegg lure små fans som digger bloggen din.
Veldig bra skrevet! :D
SvarSlett